Připravte se na nalodění, loď vyplouvá!

Nalodění - onboarding 1. díl

Pár let zpátky byl pojem onboarding velká neznámá, bohužel pro některé firmy to platí doposud.

Ovšem na první den v práci se nezapomíná, a jsou dva typy vzpomínek: skvělé nebo špatné.

Nervozita stoupá, otázky typu, kdo je kdo, kam si sednout, mohu si dát kávu, čí je to hrníček, jak se dostanu na internet. Kdo je „Hanka?“, o které mi říkala ta paní na recepci, že na mě čeká s papíry.. Kde jí najdu? Proboha co tu vlastně dělám.. A kde to jsem? Nejradši bych šla domů.

Zažili jste tuto situaci? Myslíme si, že lidé starší generace snad všichniJ

Nezapomínejte však, že první den v práci je velmi důležitým okamžikem v budování značky zaměstnavatele a měli byste mít zájem na tom, aby na ní nováček vzpomínal rád a vlastně se s ní i chlubil mezi přáteli, byl nadšený a šířil chválu dále.



Takže, jak na něj?

Není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá..

HR isté moc dobře vědí, že úspěšné přijetí kandidáta je pouhá půlka vyhrané bitvy.

Chcete-li skutečně naprogramovat nového člověka pro úspěch, je velmi důležité poskytnout mu na míru ušitý tento Employee Onboarding program, který ztělesní vaši společnost v oblasti firemní kultury a připraví ho tak na novou, příjemnou cestu.

Tyto programy již dávno sahají za hranice administrativy a přinášejí nové zkušenosti a pohledy zaměstnancům ještě před prvním dnem v jejich nové práci. A zatímco existuje ještě stále hodně firem, pro které je tato starost velká neznámá a mohou díky tomu mnoho ztratit, existuje naštěstí již velká řada společností, které začínají chápat proč je proces onboardig tak důležitý. Je totiž ověřené, že správný onboarding má dopad na spokojenost, motivaci a menší budoucí fluktulaci.

Nejlépe to shrnuje slogan: Sustain the Excitement – They impressed you, now it is your Turn

Pojďme se podívat, na ideální stav

Některé společnosti se zaměřují na to aby zkušební období bylo co nejvíce příjemné, a začínají již dříve, než první den nástupu.. To znamená, žeještě před samotným nástupem  by měl nový zaměstnanec obdržet úvodní e-mail se seznamem/rozvrhem, co ho první den/týden čeká a zároveň je určitě milé dodat, jak se moc se něj kolegové těší. Je to povzbudivé, uklidňující a zmírňuje to zcela jistě stres z prvního dne.

V den D neboli v den nalodění se pak společnost zaměřuje na co nejpříjemnější dojem, který chtějí vyvolat u nového kolegy. Než si zaměstnanec sedne na „svojí“ židli, měl by již mít předem připravenou emailovou adresu, kde si může přečíst uvítací zprávu celého týmu. Připravený telefon, počítač by měl být téměř v dnešní době samozřejmostí. Dále se na stole nového člena mohou objevit dárky v podobě  firemního trička, bonbonů, láhve na pití, osobní kartičku s uvítacím citátem, a tzv. check list s povinnostmi a schůzkami, které ho čekají. Check list musí obsahovat datumy a časy, jména se kterými se nováček potká a téma, co budou rozebírat. Další příjemností, ale ne povinností je například dobrá snídaně a ranní káva na stole. Na řadě je pak prohlídka kanceláří společnosti, poté skupinové seznámení se zaměstnanci. Některé společnosti pořádají hodinovou seanci, kde se všichni novému členovi krátce představí a pak nechají mluvit jeho.. Další promyšlenou věcí je rozmístění pracovního stolu, měl by být strategicky umístěn vedle klíčových spolupracovníků, kteří budou nováčka zaučovat a provázet ho celou dobu zaškolení, říkejme jim mentoři.

První týden se doporučuje také schůzka či snídaně s generálním ředitelem či vedením společnosti. Je důležité, aby se nový zaměstnanec cítil jako součást  týmu a že o něm nejvyšší vedení ví a zajímá se o něj. Cílem je nedovolit, aby se člověk cítil vyloučen v novém cizím prostředí.

V onboardinogvém procesu, by měl pak být věnován čas na vysvětlení firemní kultury, tomu, co je v kanceláři zvykem, od příchodů či odchodů z práce, rutinní věci nebo dodržování zapisování schůzek do firemního kalendáře apodobně. Sekce s názvem 'Investing In You', která pokrývá hlavní témata, jako jsou firemní, zdravotní a finanční výhody, jsou samozřejmostí.

A na co nesmíme zapomenout? Na mimo pracovní společenský život, obědy, snídaně, letní posezení či teambuildingy.

 Zpětná vazba

Nikdo není dokonalý a proto doporučujeme zeptat se v průběhu onboarding programu na spojenost ohledně absolvovaného školení a zaučování od lidí v týmu. Setkání by mělo být neformální , zpětná vazba je velmi důležitá nejen na proces onboardingu, ale také výběrového řízení nebo jakéhokoliv jiného aspektu spolupráce.


HR Specialista a mentor vždy na blízku

V rámci celé zkušební doby by měl být HR specialista či mentor s nováčkem stále v kontaktu, řešit pracovní a osobní potřeby, ptát se na feedback ohledně zapracování, na aktuální projekty; věnovat se mu.

Po skončení zkušební doby a zájmu o další spolupráci je užitečné plánovat účast na odborných akcích (meetupy, technická školení či konference v ČR a zahraničí), kterých se Vaši lidi můžou zúčastnit.
Není to jenom o rozvoji konkrétního kolegy. Své znalosti může poté sdílet se svým týmem na projektu, s ostatními zaměstnanci nebo klidně o takové akci napsat zajímavé postřehy formou blogu či je doplnit o fotky a videa.


Autor:SiiCzech